Mobiliteit: Lokale pomphouders verliezen slag om brandstofkaarten

Het Nederlandse zakelijke wagenpark omvatte in september 2014 zo’n 1.896.000 voertuigen waarvan 1.323.000 personenwagens en 573.000 bestelwagens. Van deze voertuigen heeft 70% van de bestuurders de beschikking over een brandstofkaart. En het aantal brandstofkaarten groeit snel, mede omdat met deze brandstofkaarten steeds meer betalingen kunnen worden verricht. Betalingen zoals parkeerkosten en de autowasserette. Echter, deze brandstofpassen leiden eveneens tot een sterke verschuiving in marktaandelen van brandstofleveranciers. Met name lokale pomphouders lijken in deze strijd het onderspit te delven. Dit blijkt uit een grootschalig telefonisch onderzoek van Conclusr Research onder netto meer dan 2.000 ondernemers en wagenparkbeheerders, dat in augustus en september van dit jaar werd uitgevoerd.

De meest dominante redenen om tot aanschaf van een brandstofkaart over te gaan zijn voornamelijk door administratieve en fiscale motivaties ingegeven. Eenvoudigere administratieve verslaglegging,  minder rompslomp en vereenvoudiging van de BTW verrekening zijn hierbij de meest gehoorde argumenten. Maar ook afgeleide diensten, die met name genoemd worden door kleinere bedrijven en het ZZP segment, komen naar voren. Overal kunnen tanken; betalen van de autowasserette,  betaalmiddel bij parkeren en altijd de laagste brandstofprijzen zijn de meest frequent vermelde aspecten om een brandstofkaart te gebruiken.

Zoals aangegeven verliezen met name de lokale pomphouders sterk terrein op het gebied van brandstofkaarten. Hadden de lokale pomphouders in 2012 nog een marktaandeel van ruim 9%; in het onderzoek uitgevoerd in 2014 is dit teruggelopen naar iets minder dan 5%. Verder komen BP, MKB Brandstof, Multi Tankcard en Texaco als grote winnaars uit de bus. Multi Tankcard is en blijft marktleider en loopt verder uit op de nummer 2: Shell.
 

(in de pdf zijn de grafieken te vinden die bij dit persbericht horen)


Bovenstaande resultaten zijn afkomstig uit het onderzoek “De Zakelijke Mobiliteitsmonitor 2014” dat jaarlijks door onderzoeksbureau Conclusr Research wordt uitgevoerd. Voor meer informatie over dit onderzoek kunt u contact opnemen met Ton Ketelaars, directeur van Conclusr Research, via 06-54744435.

Bijlage

« Terug naar nieuwsoverzicht